Regeneracja po treningu. Przysługa dla Twoich mięśni i organizmu

O dobrym wpływie sportu na organizm wie większość z nas. Często za to bagatelizowana jest regeneracja po wysiłku fizycznym. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że właśnie w porze spoczynku, a nie na treningu, budują się mięśnie. Wygospodarowanie czasu na odpoczynek jest równie ważne jak na wysiłek fizyczny.

Rola odpoczynku po treningu

Wbrew powszechnej opinii budowanie sylwetki nie odbywa się na siłowni, a poza nią. Podczas ćwiczeń stymuluje się mięśnie, które potem muszą się zregenerować. Dopiero później zaczyna się ich rozrost. Planując treningi, powinno się pamiętać o wyznaczeniu czasu na odpoczynek oraz o odpowiedniej diecie i wystarczająco wysokim poziomie białka, które wspomaga proces regeneracji. Przy budowaniu masy mięśniowej ważne jest, aby nie przeciążać swojego organizmu. Zbyt ciężkie treningi nie przyniosą tak dobrych rezultatów, mogą za to doprowadzić do przetrenowania i utraty motywacji. Sport to nie tylko zdrowie – ma być on także przyjemnością.

W jaki sposób pomóc swojemu ciału się zregenerować?

Po każdym treningu należy pamiętać, aby poświęcić kilka minut na rozciągnięcie tych partii mięśniowych, nad którymi się pracowało. Warto także wyposażyć się w roller. Spośród wszystkich metod wspomagających regenerację najbardziej zbawienny dla zakwaszonego ciała jest masaż. Stosując wałek rolujący można go wykonać samodzielnie i rozluźnić obolałe mięśnie – wystarczy kawałek podłogi i 15 minut wolnego czasu. Co więcej stosując go od razu po treningu zmniejszymy potencjalną bolesność mięśniową. Rollując ciało poprawiamy w nim przepływ krwii i redukujemy obrzęk poszczególnych partii mięśniowych. Uprawiając sport, należy również pamiętać o odpowiedniej diecie. Przyjęcie białka od razu po treningu będzie jego świetnym zwieńczeniem. Dobrym sposobem na uzupełnienie tego makroelementu będzie spożycie odżywki białkowej (np. Whey Protein od AllNutrition). Przyrządzenie szejka jest proste i wygodne, można to zrobić nawet na siłowni. Dostarczając naszemu ciału białko, odwdzięczy się ono lepszymi efektami. Kolejnym ważnym elementem po treningu, o ile nie najważniejszym, jest sen – to wtedy dochodzi do budowania masy mięśniowej, dlatego nie można go bagatelizować. Liczy się nie tylko jego długość, ale także jakość. Oprócz tego odpowiednia liczba przespanych godzin zapewni dobre samopoczucie i motywację do kolejnych treningów.

Aktywny wypoczynek

Wbrew pozorom regeneracja nie musi oznaczać lenistwa. Nasz zmęczony i zakwaszony organizm lepiej zareaguje na lekki trening cardio czy godzinny spacer, niż na popołudnie w fotelu. Spędzając ten czas w aktywny sposób, nie stracimy motywacji do dalszych ćwiczeń, a do tego ułatwimy mięśniom regenerację oraz zmniejszymy ich obrzęk i bolesność.

Warto słuchać swojego organizmu

Przede wszystkim należy słuchać swojego organizmu. Jeśli po dwóch dniach treningu pod rząd dalej czujemy ochotę i siłę na kolejny – nic nie stoi na przeszkodzie. Ważne tylko, żeby nie wykonywać w ten sposób więcej niż 3 treningów. Za to w sytuacji odwrotnej, kiedy w kalendarzu mamy wpisaną aktywność fizyczną, ale czujemy, że nasze mięśnie dalej są mocno obolałe, warto zamiast ćwiczeń siłowych wybrać masaż, lekki bieg czy zapewnić sobie sesję z wałkiem rolującym. Każdy organizm reaguje inaczej na te same ćwiczenia i w odmienny sposób będzie się regenerować.

7 Replies to “Regeneracja po treningu. Przysługa dla Twoich mięśni i organizmu”

  1. Jeśli chodzi o plecak na rower to taki model do szkoły na pewno odpada. Musisz zaleźć profesjonały fason, który będzie plecakiem sportowym a nie tylko zamiennikiem dla torby na ramię.

  2. Edzia ma rację, torba na ramię, czy plecak typowo sportowy nie mogą przypominać tych ze sklepów z galanterią. Popatrz w miejscach specjalistycznych, lub w sklepach typowo z plecakami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *