O jakie witaminy warto wzbogacić dietę, kiedy trenujemy?

kobieta na siłowni

O dobroczynny wpływ witamin w postaci suplementów wciąż spierają się naukowcy. Nikt nie podważa jednak tezy o kluczowym znaczeniu zbilansowanej diety dla trenujących. Jakie witaminy są szczególnie ważne dla osób trenujących oraz narażonych na wzmożony wysiłek fizyczny? Czy można poradzić sobie bez ich suplementacji? Zapytaliśmy o opinię specjalistów i tak powstał materiał przy współpracy z Good Power oferującym suplementy diety i odżywki.

Co tracimy podczas wysiłku fizycznego?

Zapotrzebowanie na witaminy u sportowców jest spore z uwagi na straty w trakcie wysiłku fizycznego. Z potem organizm oddaje m.in. wapń, magnez, potas, sód i żelazo, a są to ważne składniki naszej diety. Odpowiadają za przekazywanie w obrębie organizmu impulsów (potas), niwelują ryzyko występowania skurczu i poprawiają koncentrację (magnez), pozwalają zachować odporność (żelazo) oraz pełnią istotną funkcję zarządzaniu gospodarką wodną organizmu (sód). 

Jakich witamin najczęściej brakuje sportowcom?

Każdy organizm ma inną wydolność, odporność i potrzeby. Poziom składników mineralnych oraz witamin powinien być na bieżąco kontrolowany. Jednak to niemożliwe w normalnych warunkach, by monitorować wyniki badań nawet raz na tydzień lub dwa. Dlatego warto ufać nauce, która potrafi wyliczyć witaminy, których osobom uprawiającym sport najczęściej brakuje.

Witamina D

Jej niedobór prowadzić może do obniżenia wydolności fizycznej oraz do szybszego męczenia się. Obecność witaminy D wpływa na wydajność całego układu ruchu. Witamina ta jest hormonem o budowie sterydowej, który można znaleźć w niektórych produktach spożywczych, jednak w 90% nasz organizm pozyskuje ją na drodze syntezy pod wpływem promieni UV. Dlatego niedobory tej witaminy pojawiają się najczęściej zimą i właśnie wówczas warto ją suplementować. 

Witamina C

Poza tym, że ogólnie jest potrzebna w sporej dawce każdemu organizmowi ludzkiego, dla sportowca szczególnie istotna jest jej rola jako przeciwutleniacza oraz wzmacniacza odporności.

Witaminy z grupy B

Pomagają w metabolizmie węglowodanów, białek i tłuszczy, co w oczywisty sposób wpływa na kondycję całego organizmu. Dodatkowo witamina B6 pozwala na lepsze wchłanianie magnezu, tak potrzebnego organizmowi po treningu. 

Witamina A

Ma potężny wpływ na prawidłową syntezę białek i wspiera funkcje wzroku. Jej istotną funkcją jest także wpływ na procesy regeneracyjne organizmu. 

Witamina E

Rozpuszczalna w tłuszczach witamina E, dostarczana w odpowiedniej ilości organizmowi, wpływa pozytywnie na wydolność mięśni, a przy okazji chroni komórki przed uszkodzeniami. 

Witamina K

Witamina ta poza znaczącym wpływem na krzepliwość krwi pozwala też lepiej wykorzystywać wapń i przyswajać witaminę D3.

W kwestii suplementacji poszczególnych witamin zawsze warto porozmawiać z trenerem lub dietetykiem. Wiele zależy od konkretnego sposobu ćwiczeń naszego metabolizmu oraz diety. Tylko w pełni zindywidualizowany plan suplementacji w połączeniu z odpowiednią dietą będzie prawidłowo dostosowany do konkretnych treningów.

Artykuł powstał we współpracy ze sklepem Good Power oferującym suplementy diety oraz odżywki.

fot. materiały prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *